6. juni 2023

Uddannelsesreform med jurauddannelsen som eksempel – if it ain’t broke, don’t fix it

Af formand for censorformandsskabet for de danske jurauddannelser Jon Stokholm

Som led i præsentationen af uddannelsesudspillet Forberedt på fremtiden I er jura blevet fremhævet som en af de kandidatuddannelser, der kan reduceres fra 2 år til 1 ¼ år. Samtidig lægges der med udspillet op til, at autorisationsgivende kandidatuddannelser fortsat skal være 2-årige.

Som vi i censorkorpset forstår udspillet, skal der fremover være to kandidatuddannelsesveje for jurister: 2 år for kommende advokater, dommere og anklagere, og 1 ¼ år for alle andre jurister.

For os som censorer ved de juridiske uddannelser i Danmark vækker udspillet betydelig bekymring. Vi forstår helt grundlæggende ikke det faglige behov for at ændre meget velfungerende jurauddannelser.

Kravene til de kompetencer, jurister hver dag bringer i spil for at løse store og komplekse samfundsopgaver, er ubestridt øget betydeligt igennem årene. GDPR-kravene har vi alle efterhånden vænnet os til, og de udgør et glimrende eksempel på, hvor store krav skærpet compliance på et område stiller til bl.a. juristerne – uanset om de er ansat i det offentlige eller private. Den udbredte digitalisering er endnu et åbenlyst eksempel på en udvikling, som jurauddannelserne nødvendigvis må tage højde for. Morgendagens jurister skal klædes på til at hjælpe Danmark i mål med den – meget fornuftige – målsætning at sikre digitaliseringsklar lovgivning. Jurister kommer i stigende grad til at skulle samarbejde med bl.a. dataloger – ikke mindst i den offentlige sektor, hvor bl.a. skatteforvaltningens inddrivelsessystem har vist, hvor vanskelig en opgave det er.

Bæredygtighedsdagsordenen kan også nævnes som et eksempel på nødvendigheden med en dybdegående kompetenceudvikling blandt jurister. Fra 1. januar 2024 træder EU’s første trin i kravene om bæredygtighedsrapportering i kraft. Forude venter et omfattende regelkompleks vedrørende bæredygtighed, som bl.a. de jurister, der skal rådgive fremtidens virksomhedsledere, er nødt til at kunne forholde sig kvalificeret til. Det gælder selvfølgelig også jurister, som skal udforme og administrere de relevante regler i ministerier, styrelser og forvaltning.

Kortere uddannelser kan kun betyde færre kompetencer, og en reduktion af kandidatuddannelserne går stik imod de krav, som stilles til bl.a. fremtidens jurister i et samfund med stigende kompleksitet. Det tager tid at udvikle de nødvendige kompetencer, og det vil være en misforståelse at tro, at universiteterne blot kan kompensere for kortere studietid ved at tilbyde flere undervisningstimer pr uge.

Vi er i censorkorpset meget bekymrede over udsigten til et A- og B-hold for jurister. Det er vores klare forventning, at alle jurastuderende vil stræbe efter at blive optaget på den 2-årige kandidatuddannelse, bl.a. for at kunne blive advokat, men også for at sikre sig fremtidig mobilitet. En sådan stræben efter at sikre sig adgang til ”A-holdet” vil utvivlsomt udfordre et i forvejen trykket studiemiljø yderligere. Det har ingen glæde af.

Muligheden for udvekslingsophold i udlandet, der generelt også for jurister anses for at give yderst værdifulde kompetencer i en global verden, vil reelt forsvinde som følge af fagtrængsel på kun to semestre, hvis kandidatuddannelsen forkortes. Fremtidens danske jurister vil dermed få ringere forudsætninger for at indgå i internationalt arbejde til gavn for Danmark.

Udspillet opererer med ”livslang læring”, der skal sikre, at jurister med en kortere kandidatuddannelse på et senere tidspunkt kan bygge ovenpå deres kandidatuddannelse bl.a. for at kunne blive advokater. Vi tvivler dog på, at dette tilbud reelt kan opveje de ulemper, der vil opstå for den gruppe jurister, der som nyuddannede kandidater kommer til at stå med færre kompetencer på hånden end deres kollegaer.

Vi er helt med på, at der i de kommende år kan være behov for at øge arbejdsudbuddet, men det kan gøres på andre måder, der ikke sænker kompetenceniveauet for bl.a. jurister. Danske Universiteter har lanceret gode alternativer.

Arbejdsmarkedet kan blive den store taber, hvis vores kommende juridiske kandidater fra universiteterne har færre kompetencer i en fremtid, hvor kompleksiteten kun ser ud til at blive øget.

Emner